Top 10 Negara-negara dengan Tentera Terbesar di Dunia


Top 10 Countries with the Biggest Armies in the World


Dalam Perang Dunia I, air pasang berubah memihak kepada pihak Berikat apabila Amerika memasuki perang. Sudah tentu, ciptaan tangki juga mempunyai mungkin untuk melakukan sesuatu dengan kemenangan akhir Berikat, tetapi bilangan semata-mata kuasa tambahan pastinya membantu. Dalam Perang Dunia II, Hitler telah membuat kesilapan maut menyerang sekutu bekas Soviet Union Stalin. Russia mempunyai tenaga kerja, apatah lagi cuaca, untuk membendung serangan Nazi.

Teknologi dan jenis senjata pasti akan membantu sampingan memenangi perang, tetapi mempunyai nombor juga akan berbuat banyak untuk keyakinan dan semangat anda. Lagipun, terdapat kekuatan dalam nombor.

Di sini sekarang adalah senarai sepuluh negara teratas dengan tentera terbesar di dunia.

1. People’s Republic of China – 2,285,000


entera Pembebasan Rakyat adalah cabang tentera Republik Rakyat China. Ia adalah tentera yang terbesar di dunia. Perkhidmatan tentera adalah wajib bagi lelaki Cina apabila mencapai umur 18 tahun, tetapi penggubalan tidak pernah dikuatkuasakan kerana bilangan besar sukarelawan. China mempunyai lebih daripada satu bilion orang untuk melindungi, jadi mempunyai seperti tentera besar mungkin satu keperluan. Pertempuran yang berterusan dengan jiran-jirannya kerana kepada tuntutan bercanggah wilayah telah diberikan negara sebab tambahan untuk mengekalkan apa-apa kuasa yang kuat.

2. United States of America – 1,458,219


Amerika Syarikat menarik kuasa tentera dari kolam sukarelawan yang dibayar. Ia digunakan untuk mempunyai sistem pengerahan pada masa lalu, dengan penggubalan semasa Perang Vietnam yang begitu kontroversi kerana tidak popular perang. Draf sistem telah tidak digunakan sejak tahun 1972. Namun, AS membelanjakan lebih daripada setengah trilion setiap tahun untuk tentera, dan tambahan $ 160 bilion untuk operasi kontingensi luar negara. Mereka adalah bersamaan dengan 43 peratus daripada jumlah perbelanjaan ketenteraan di dunia.

3. India – 1,325,000 


India adalah pengimport terbesar senjata tentera, dengan perbelanjaan yang bersamaan dengan 9 peratus import dunia. Sumber utama mereka senjata Rusia, Israel dan Perancis. Ia mengekalkan hubungan yang rapat dengan Rusia, terutamanya dengan menganggap pembangunan pesawat tentera. Ia adalah di tahap yang tetap amaran kerana persaingan negara dengan Pakistan dan ketegangan sempadan dengan China.

4. North Korea – 1,106,000


Ia berdiri bersemuka menentang Korea Selatan dan Amerika Syarikat setiap hari sepanjang zon didemilitarisasi. Tentera jejak akarnya ke tahun 1930-an, pada masa apabila Jepun masih menduduki Korea. Pada masa Korea telah dibahagikan sepanjang garis selari ke-38, bahagian utara negara mempunyai pasukan bersenjata kira-kira 2,500 orang. Ini meningkat semasa Perang Dingin, seperti Korea Utara berjuang perang terhadap jiran Selatan. Sekitar satu perempat daripada bajet yang tidak seberapa di negara ini dikhaskan untuk tentera, dengan perbelanjaan mencecah sehingga hampir $ 10 bilion.

5. Russian Federation – 1,027,000


Negara ini membelanjakan hampir $ 72 bilion untuk angkatan tentera.

6. Turkey – 666,576


Tentera Turki asalnya daripada Empayar Uthmaniyyah, walaupun ia hancur selepas kekalahan dalam Perang Dunia I. Turki kemudian memulakan program pemodenan besar-besaran tentera selepas menyertai Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara, atau NATO, pada tahun 1952. Ia menghantar tentera untuk Perang Korea. Tentera Turki juga telah menghantar kakitangan operasi untuk inisiatif kor tentera multinasional Kesatuan Eropah dan NATO.

7. South Korea – 639,000


Tentera Korea Selatan telah diwujudkan pada tahun 1948 selepas pembahagian negara kepada dua. Negara ini telah lama bergantung kepada Amerika Syarikat untuk keselamatan, terutama keadaan tegang dengan jiran komunis sehingga Korea Utara. Walau bagaimanapun, menjelang 2015, ia akan mula untuk mengambil alih kawalan operasi perang. Ia telah pesat memodenkan hasilnya, beberapa dengan senjata moden dan sistem tentera yang sedang diperkenalkan.

8. Pakistan – 617,000


Angkatan bersenjata Pakistan telah diwujudkan pada tahun 1947 selepas mendapat kemerdekaan daripada Empayar British. Mereka telah berjuang dua peperangan dengan India saingan mereka, salah pada tahun 1947 dan lain-lain pada tahun 1965. Mereka juga mempunyai pertempuran sempadan dengan Afghanistan pada masa itu. Mungkin kerana tentera India mempunyai hubungan rapat dengan Rusia, Pakistan telah bertukar kepada pesaing Rusia, China dan Amerika Syarikat, untuk keperluan ketenteraan. Kebanyakan senjata diimport dari kedua-dua negara. Ia juga mempunyai perjanjian dengan China untuk penyelidikan, membangunkan dan meningkatkan sistem ketenteraan negara.

9. Iran – 523,000


Tentera Iran telah ditubuhkan selepas dinasti Pahlavi mengambil seluruh negara pada tahun 1925. Pegawainya telah dilatih di akademi tentera Amerika dan Eropah. Kebanyakan senjata datang dari Amerika, yang kemudiannya sekutu mereka. Selepas Revolusi Islam 1979, hubungan dengan Amerika Syarikat dengan cepat menjadi tegang. Sekatan senjata memaksa Iran untuk belajar untuk mengekalkan dan mengendalikan senjata sendiri. Negara juga berperang dengan jiran Iraq pada 1980-an. Pada tahun 1989, Iran mula untuk membina semula tentera dengan mengarahkan senjata dari Soviet Union. Ia telah sejak berkembang menjadi salah satu tentera yang paling kuat di Timur Tengah.

10. Egypt – 468,500


Mesir mempunyai salah satu tentera yang kuat di Timur Tengah, bersaing Israel untuk ketuanan. Ia juga merupakan salah satu yang terkuat di Afrika, dan merupakan satu-satunya negeri Arab dengan satelit peninjau. Tentera mempunyai senjata dari seluruh dunia, walaupun ia telah baru-baru ini telah memodenkan dengan peralatan Amerika, British dan Perancis. Ia juga telah menyediakan latihan dan bantuan kepada pelbagai negara Afrika dan Arab.

Sumber : The Richest

0 comments:

Post a Comment